Lastige mensen in een organisatie?

We kennen ze allemaal: de drammers die altijd hun zin willen krijgen, de luiaards: vaak te laat en nooit eens een stapje harder lopen, de op alle slakken zout leggende types, managers die nooit tijd en oog hebben voor wat er leeft ‘op de werkvloer’….. Wat een ergernis voor de ijverige en betrokken werknemer!

Wat zegt het over jezelf?

Irritant gedrag is geen objectief gegeven. Waar de een zich aan ergert, haalt de ander de schouders over op. Wat de een interpreteert als ondermijnend gedrag, ziet de ander als welkome bijdrage tijdens een vergadering. Je ergeren zegt altijd iets over jezelf en je eigen kernkwaliteiten.

Met behulp van dit artikel kun je uitzoeken waarom jij je ergert aan bepaalde mensen en wat je van hen kunt leren.

Waar ben jij goed in?

Een kernkwaliteit is iets waar je goed in bent en dat min of meer bij je persoonlijkheid hoort. Vaak vind je het zelf vanzelfsprekend dat je deze kwaliteit in huis hebt. Voorbeelden van kernkwaliteiten zijn enthousiasme, vriendelijkheid, humor, zorgzaamheid, overtuigingskracht enz. enz. Wat zijn jouw kernkwaliteiten?

Valkuilen, ik?

Bij elke kernkwaliteit hoort een valkuil. Die ontstaat als je teveel van je kwaliteit laat zien. Zo ervaart men t e zorgzaam als betuttelend, te vriendelijk loopt het risico over zich heen te laten lopen en altijd maar grappen en grollen kan oppervlakkig worden. Ieder mens heeft zo zijn eigen valkuilen. Welke valkuilen herken je bij jezelf?

Ga de uitdaging aan…

Gelukkig hoort bij elke valkuil een uitdaging: het positief tegenovergestelde van de valkuil. Oefenen met je uitdaging betekent de valkuil verkleinen. De uitdaging die bij betutteling hoort is dat je de grenzen en zelfstandigheid van anderen accepteert; niet over je heen laten lopen betekent je grenzen aangeven en oppervlakkigheid kan vermeden worden door te luisteren naar wat anderen te melden hebben. Zo vullen de uitdaging en de kernkwaliteit elkaar aan. Met welke uitdaging ga jij oefenen?

Allergie

Je bent ‘allergisch’ voor mensen die teveel van jouw uitdaging laten zien. Als enthousiasme jouw kernkwaliteit is, kan hysterie je valkuil zijn. Te enthousiast wordt als hysterische ervaren. De uitdaging die hierbij hoort, het positief tegenovergestelde van de valkuil, is nuchterheid. Mensen die te nuchter zijn, komen afstandelijk over. Voor de enthousiasteling is een afstandelijke collega vaak een grote ergernis om mee samen te werken. Zo is allergisch zijn voor bepaald gedrag een weerspiegeling van een eigen intern proces. Van gedrag waar je je aan ergert bij anderen zou je in veel gevallen zelf iets meer in huis moeten hebben. Aan welk gedrag erger jij je op het werk? Wat kun je van deze collega leren?

Verder lezen?

Op mijn site vind je een link met informatie die je ondersteunt als je wil leren omgaan met mensen aan wie je je ergert. Kom je er zelf niet uit? In een individueel coachingstraject krijg je zicht op je kwaliteiten en valkuilen. Je kunt na afloop zelfbewust en met plezier weer aan de slag.

© 2006 Dorothé Pietersma