Als team efficiënt werken?

Onvrede over je werk?

Heb je een hekel aan ellenlange vergaderingen? Erger je je aan de inefficiënte manier van werken? Worden er in je team maar geen knopen doorgehakt?

Doen waar je goed in bent

Het kan ook anders: elk team kan leren om efficiënt te werken. Teamleden doen waar ze goed in zijn en worden gerespecteerd en gewaardeerd om hun inbreng. Met elkaar realiseer je een van te voren afgesproken resultaat.

Werken aan resultaat

Niet iedereen kan overal goed in zijn. In elk team bij elke werkgever zijn een hoeveelheid aan vaardigheden en kwaliteiten nodig om al het werk te verrichten. Het is de kunst om een team zodanig op te bouwen dat bij de diverse werknemers alle kwaliteiten aanwezig zijn om een optimaal resultaat te behalen. Lang niet altijd is bij iedere medewerker helder wat dit resultaat inhoudt.

Ik geef een aantal adviezen waarmee je als team resultaatgericht kan werken.

  • Zorg dat het resultaat helder is! Waar sta je als bedrijf voor? Wat is het eindproduct? Hoe wil je dat anderen jouw bedrijf of instelling typeren? Praat erover met elkaar. Teken het, beeldt het uit: maak het zichtbaar.
  • Bespreek per afdeling wat je wil dat het resultaat van jouw team is. Welke bijdrage levert jouw team aan de doelstelling van het bedrijf?
  • De volgende stap is om te bepalen welke kwaliteiten en vaardigheden nodig zijn om dit resultaat te halen.
  • Tenslotte onderzoek je welke kwaliteiten en vaardigheden er in het team aanwezig zijn. Met behulp van de teamrollen van Belbin kun je eenvoudig zelf een onderzoek doen.

Welke rol staat jou op het lijf geschreven?

Dr. Meredith Belbin onderzocht de werking van een team. Naast kennis en ervaring en de plaats in de organisatie, neemt ieder teamlid een karakteristieke rol aan waarin hij zijn persoonlijkheid toont.

Belbin onderscheidt negen teamrollen:

  • De Bedrijfsman/Organisator/Uitvoerder
  • De Brononderzoeker/Woordvoerder/Mobilisator
  • De Plant/Ideeëngever
  • De Monitor/Evaluator
  • De Vormer/Voortrekker/Ondernemer
  • De Voorzitter/Coördinator
  • De Zorgdrager/Afmaker
  • De Groepswerker/Bemiddelaar
  • De specialist

Deze rollen vullen elkaar aan maar kunnen ook botsen en rivaliseren. Soms krijgt iemand een rol toebedeeld die niet bij zijn of haar persoonlijkheid past. Of er zijn teveel dezelfde rollen in een team waardoor het niet goed functioneert. Misschien ontbreken er rollen. Een team zonder afmaker zal geen knopen doorhakken. Als je je hier als team van bewust bent, kun je er alert op zijn en kan iemand anders die rol op zich nemen.

Nieuwsgierig geworden? Op mijn site vind je een link naar de teamrollentest van Belbin, waar je bovendien een uitgebreide beschrijving van de verschillende teamrollen kunt lezen.

© 2007 Dorothé Pietersma